Hos socialøkonomiske Voks går den grønne og sociale tænkning hånd i hånd, og samtidig gror virksomheden kun i kraft af en markedsorienteret kommerciel tænkning
Af Thorsten Asbjørn, journalist
Morgendagen tilhører virksomheder, som er grønne og socialt ansvarlige. Sådan lyder budskabet igen og igen fra erhvervs-eksperter, når de kigger ind i krystalkuglen.
Socialøkonomiske Voks i Albertslund er en af dem, og de vil gerne inspirere andre.
– Det er fedt at være i front i en branche, der sviner så meget som blomsterbranchen, siger Fenja Lystlund, oprindeligt uddannet blomsterdekoratør og direktør i Voks, som så dagens lys i slutningen af 2019.
Voks har slået sig op på et nyt blomster- og plantekoncept målrettet virksomheder. I stedet for den traditionelle afskårne buket – ofte fremstillet af blomster produceret under fjerne himmelstrøg – og med kort levetid, leverer de levedygtige planter, som vokser i genbrugsmaterialer.
– Det er virkelig betydningsfuldt for os, at vi har skabt et forretningskoncept, som ikke belaster miljøet mere end højst nødvendigt, siger Fenja Lystlund.
Socialt rodfæste
Voks er samtidig sat i verden med en ambition om at løfte et socialt ansvar. Bag virksomheden står Albertslund Boligsociale Center, der med etableringen af Voks havde et mål om at øge trivslen og beskæftigelsen i Albertslunds mest udsatte boligområder.
– Målet har været udviklingen af en bæredygtig forretning, der bl.a. kan være en tryg træningsplatform for borgere, som er langt fra arbejdsmarkedet, siger Fenja Lystlund.
I dag har Voks to fuldtidsansatte, fem ansat i fleksjob, løbende praktikanter, tre frivillige og derudover omkring 10-15 borgere i jobtræningsforløb.
– Det giver glæde og stolthed for dem, som kommer her, som ellers er langt væk fra jobmarkedet. Nu kommer de til en arbejdsplads, hvor vi ikke bare ”leger beskæftigelse”, men det som de fremstiller bliver solgt og skaber værdi andre steder.
Voks har slået sig op på et nyt blomster- og plantekoncept målrettet virksomheder. I stedet for den traditionelle afskårne buket – ofte fremstillet af blomster produceret under fjerne himmelstrøg – og med kort levetid, leverer de levedygtige planter, som vokser i genbrugsmaterialer.
Intet uden marked
Voks har en række produkter på hylderne som alternativ til den klassiske blomsterdekoration. Private og offentlige virksomheder kan på en abonnementsløsning få leveret planter til virksomheden, som passes af Voks og udskiftes hver 14. dag. Derudover er det gavealternativet til den afskårne buket til receptionen eller medarbejderjubilæet.
– Selvfølgelig tager det tid at nå ud med vores produkt, når vi bevæger os ind på et marked, hvor den afskårne buket altid har været fast bestanddel. Men flere og flere får øjnene op for os, siger Fenja Lystlund og fremhæver den glæde, det skaber blandt alle i Voks, når de eksempelvis leverer til Christiansborg, hoteller, restauranter eller som for nylig, hvor også Jylland blev en del af ordrekartoteket.
– Vores forretning står og falder med, at vi også har kommerciel succes og formår at skabe vækst. Hvis ikke der er nogen, som ønsker at aftage vores produkt, så er der slet ikke basis for at løfte den sociale opgave og skabe nye jobs, siger Fenja Lystlund.
Læs flere indlæg
”Dem, der har dårligst råd, er typisk dem med det største behov”
Som socialøkonomisk virksomhed ønsker Jette Myglegaard fra EEG Institute at gøre neurofeedback tilgængelig for så mange udsatte og belastede mennesker som muligt Der manglede noget. Noget, som kunne hjælpe sårbare mennesker ind i det store samfundsfællesskab. Det var...
Er socialøkonomien samfundets fjerde ben?
Der ligger et stort uudnyttet potentiale i samarbejdet mellem kommuner og socialøkonomiske virksomheder, når det gælder sikringen af fremtidens arbejdsmarked Af Kamille Ebbe, leder af Special Minds og Vækstpark for Socialøkonomi I Danmark taler vi ofte om...
Ny verifikationsordning skal gøre socialøkonomiske virksomheder mere attraktive
Global verifikation styrker kommercielle virksomheders mulighed for at finde vej gennem den socialøkonomiske jungle og skabe stærke partnerskaber For såvel offentlige som private virksomheder kan det være svært at navigere i den socialøkonomiske verden. For hvad står...
De socialt ansvarlige har lagt sig i overhalingsbanen
Den Sociale Kapitalfond tilbyder forskellige former for samarbejde med virksomheder, der ved at forene en økonomisk og en social bundlinje både skaber finansielle og sociale resultater Af Thorsten Asbjørn, journalist Som nystartet virksomhed med en klar social agenda...
Måske er naboen din nye kunde
Med ”Kend din nabo” er der allerede efter første netværksmøde opstået nye samarbejder på Gunnar Clausens Vej mellem virksomheder, som ikke på forhånd kendte hinanden Af Thorsten Asbjørn, journalist Du kender med garanti alt til det med tidlig morgen og sen eftermiddag...
45.000 kvinder i hele landet er klar til raske skridt
Den velgørende forening Ladywalk, der på 20 år er slået igennem i hele Danmark, rykker nu ind i Vækstpark for Socialøkonomi, hvor de ser de ideelle rammer for udvikling af deres aktiviteter Af Thorsten Asbjørn, journalist Det er svært ikke at blive smittet af den...
Forsker: Socialøkonomiske virksomheder er et regulært supplement til velfærdsstaten
Christian Franklin Svensson, forsker i socialøkonomi, Aalborg Universitet, ser store perspektiver i den fortsatte udvikling af socialøkonomiske virksomheder, men peger samtidig på faldgruber Af Thorsten Asbjørn, journalist Han følger den socialøkonomiske udvikling på...
”Næsten for godt til at være sandt”
Ordblindetræning er en af de nye virksomheder i Vækstpark for Socialøkonomi, der målrettet er gået efter et kontorfællesskab i krydsfeltet mellem helt almindelige virksomheder og socialøkonomiske Af Thorsten Asbjørn, journalist Vækstpark for Socialøkonomi arbejder...
International spiludvikler nyder sin nye hjemmebane
Mads Maretty Sønderup er en af verdens førende undervisere i lydudvikling til computerspil. I dag har han sit internationale kontor i Vækstpark for Socialøkonomi
Seneste kommentarer