Line Barfod, mangeårig folketingspolitiker for Enhedslisten og advokat med speciale i socialøkonomiske virksomheder, ser et massivt behov for, at socialøkonomien kommer ud af sit skjul. Tre problemer falder i øjnene
Af Thorsten Asbjørn, journalist
Ingen er i dag i tvivl om, hvad det røde Ø-mærke på varerne i supermarkedet står for. Øko-mærket fylder mere og mere på hylderne, fordi varehusene ved, at forbrugerne efterspørger det. Et RSV-mærke (Registreret Socialøkonomisk Virksomhed) skal blive et lige så stærkt brand.
– Udfordringen er selvfølgelig, at socialøkonomiske virksomheder primært sælger til virksomheder og kommuner, og dermed vil et RSV-mærke ikke opnå samme eksponeringsgrad overfor den almindelige forbruger som Ø-mærket. Men det ændrer ikke på, at socialøkonomien skal gennem samme positive udvikling som økologien, siger Line Barfod, folketingspolitiker for Enhedslisten i årene 2001-2011 og i dag partner og advokat hos Foldschack, Forchhammer, Dahlager & Barfod med speciale i socialøkonomiske virksomheder.
Om Line Barfod
Line Barfod, 56 år, er advokat og partner hos Foldschack, Forchhammer, Dahlager & Barfod. Hun arbejder primært med socialøkonomiske virksomheder og andre alternative virksomhedsformer. I perioden 2001-2011 i Folketinget for Enhedslisten, bl.a. som retsordfører.
Foto af Anne-Li Engström
Bedre til salg
Line Barfod ved godt, at de socialøkonomiske virksomheder er udfordret på disciplinen ’salg og markedsføring’.
– Virksomhederne er ofte små, og mange koncentrerer sig om deres kernekompetence; at hjælpe en given målgruppe i job og at producere deres produkter og services. Det skal også være deres fokus, men det betyder, at de ofte mangler kompetencer i forhold til salg og markedsføring. Her er de nødt til at prioritere at få tilført kompetencer, så de kan komme ud i verden med deres produkter, siger Line Barfod og kommer med et godt råd.
– De færreste har råd til at ansætte en sælger. Men så er der eksterne ressourcer at gribe ud efter, fx via partnerskaber, efteruddannelse, samt gratis og uvildig rådgivning i erhvervsfremmesystemet, siger hun.
3 store udfordringer
Men skal det lykkes, så skal socialøkonomien rykke på tre afgørende områder, påpeger hun:
- De socialøkonomiske virksomheder skal blive bedre til salg og markedsføring
- Kommuner skal lave socialøkonomiske indkøbsstrategier
- Socialøkonomiske virksomheder skal indgå i partnerskaber
Kommunale frontløbere
Men ansvaret for udviklingen af socialøkonomien ligger så langt fra kun hos de enkelte socialøkonomiske virksomheder.
– Kommunerne skal have en klar strategi for socialøkonomiske indkøb. Der er brug for klare måltal i de enkelte kommuner. Det kan for eksempel hedde, at 1 eller 2 eller 5 procent af alle indkøb skal være socialøkonomiske indkøb. Nøjagtig ligesom der er måltal for økologiske indkøb i kantiner, institutioner mv., siger Line Barfod.
Og når det kommer til den socialøkonomiske strategi, så er der brug for at fremhæve de kommunale frontløbere. Line Barfod kigger mod det midtjyske Søhøjlandet.
– Silkeborg Kommune har en klar strategi. Når du starter op som registreret socialøkonomisk virksomhed, så får kommunens indkøbschef besked og inviterer dig til møde. Det betyder, at de giver dig en direkte indgang til kommunen, en indgang som ellers kan være vanskelig, fremhæver advokaten.
Argumentet om, at det er dyrere for kommunerne at købe socialøkonomisk, giver hun ikke noget for.
– Det kan godt være, at varen umiddelbart er dyrere at producere for den socialøkonomiske virksomhed, fordi den også skal investere i ’sociale ressourcer’ for at hjælpe den givne medarbejdergruppe, men det perspektiv er alt for snævert, siger Line Barfod og fortsætter:
– Måske er det i første omgang dyrere for teknik- og miljøforvaltningen at entrere med en socialøkonomisk entreprenørvirksomhed, som hjælper udsatte i job, men det betyder samtidig, at der spares store beløb i beskæftigelsesafdelingen, og borgerne får et bedre liv. Det samfundsansvar skal vi løfte.
Partnerskaber svækker sårbarheden
Endelig peger Line Barfod på partnerskaber som helt essentielle for landets socialøkonomiske virksomheder. Mange små virksomheder lever med en udtalt sårbarhed, da deres eksistensgrundlag står og falder med, at kommunen fortsat vil bruge dem som leverandør.
Men, betoner Line Barfod, det handler så langt fra kun om et behov for, at kommunerne finder ud af at etablere partnerskaber med virksomhederne. Virksomhederne selv skal også gå i offensiven og tænke partnerskaber bredt.
– Vi ser gode eksempler på socialøkonomiske virksomheder, som indgår partnerskab med store virksomheder, siger Line Barfod og nævner som eksempler beskæftigelses- og botilbuddet Grennessmindes partnerskab med IKEA, hvor udsatte unge først kommer i praktik og nogle senere får job på særlige vilkår. Og Glad Fondens partnerskab med ISS, der vandt et udbud i DR Byen, fordi de som en del af aftalen driver Café Glad, hvor udviklingshæmmede sørger for kaffe, sandwich mv. til DR-medarbejderne.
Socialøkonomien er nødvendig
Med de tre tiltag ser Line Barfod for sig, at socialøkonomien kan vinde frem og blive den vindersag, som den er.
– Som samfund har vi brug for socialøkonomiske virksomheder. De løfter et enormt ansvar og er med til at sikre, at vi har et arbejdsmarked, hvor der er plads til alle. Derfor skal det blive lige så naturligt for både private og det offentlige at se efter RSV-mærket som Ø-mærket når man køber ind.
Sådan kommer du i gang som socialøkonomisk virksomhed
Har du en ambition om at starte op som Registreret Socialøkonomisk Virksomhed, så finder du på nettet en række guides.
Cabi har her en enkelt trin-for-trin vej:
Læs flere indlæg
”Dem, der har dårligst råd, er typisk dem med det største behov”
Som socialøkonomisk virksomhed ønsker Jette Myglegaard fra EEG Institute at gøre neurofeedback tilgængelig for så mange udsatte og belastede mennesker som muligt Der manglede noget. Noget, som kunne hjælpe sårbare mennesker ind i det store samfundsfællesskab. Det var...
Er socialøkonomien samfundets fjerde ben?
Der ligger et stort uudnyttet potentiale i samarbejdet mellem kommuner og socialøkonomiske virksomheder, når det gælder sikringen af fremtidens arbejdsmarked Af Kamille Ebbe, leder af Special Minds og Vækstpark for Socialøkonomi I Danmark taler vi ofte om...
Ny verifikationsordning skal gøre socialøkonomiske virksomheder mere attraktive
Global verifikation styrker kommercielle virksomheders mulighed for at finde vej gennem den socialøkonomiske jungle og skabe stærke partnerskaber For såvel offentlige som private virksomheder kan det være svært at navigere i den socialøkonomiske verden. For hvad står...
De socialt ansvarlige har lagt sig i overhalingsbanen
Den Sociale Kapitalfond tilbyder forskellige former for samarbejde med virksomheder, der ved at forene en økonomisk og en social bundlinje både skaber finansielle og sociale resultater Af Thorsten Asbjørn, journalist Som nystartet virksomhed med en klar social agenda...
Måske er naboen din nye kunde
Med ”Kend din nabo” er der allerede efter første netværksmøde opstået nye samarbejder på Gunnar Clausens Vej mellem virksomheder, som ikke på forhånd kendte hinanden Af Thorsten Asbjørn, journalist Du kender med garanti alt til det med tidlig morgen og sen eftermiddag...
45.000 kvinder i hele landet er klar til raske skridt
Den velgørende forening Ladywalk, der på 20 år er slået igennem i hele Danmark, rykker nu ind i Vækstpark for Socialøkonomi, hvor de ser de ideelle rammer for udvikling af deres aktiviteter Af Thorsten Asbjørn, journalist Det er svært ikke at blive smittet af den...
Forsker: Socialøkonomiske virksomheder er et regulært supplement til velfærdsstaten
Christian Franklin Svensson, forsker i socialøkonomi, Aalborg Universitet, ser store perspektiver i den fortsatte udvikling af socialøkonomiske virksomheder, men peger samtidig på faldgruber Af Thorsten Asbjørn, journalist Han følger den socialøkonomiske udvikling på...
”Næsten for godt til at være sandt”
Ordblindetræning er en af de nye virksomheder i Vækstpark for Socialøkonomi, der målrettet er gået efter et kontorfællesskab i krydsfeltet mellem helt almindelige virksomheder og socialøkonomiske Af Thorsten Asbjørn, journalist Vækstpark for Socialøkonomi arbejder...
International spiludvikler nyder sin nye hjemmebane
Mads Maretty Sønderup er en af verdens førende undervisere i lydudvikling til computerspil. I dag har han sit internationale kontor i Vækstpark for Socialøkonomi