Thomas Johansen, direktør, MacMann Berg i Aarhus, rådgiver private og offentlige ledere i bæredygtig ledelse. Fremtidens vindervirksomheder er dem, som formår at forankre bæredygtighed som mindset, strategi og praksis, der udfolder sig i alle aktiviteter
Af Thorsten Asbjørn, journalist
Hvordan skaber man et godt arbejdsliv?
For mange virksomheder er bæredygtighed, grøn omstilling og Verdensmål noget abstrakt og svært omsætteligt, men ikke desto mindre noget, som de fleste tænker, at de på en eller anden måde bør synliggøre og være med på.
Men spørger man Thomas Johansen, direktør og partner i MacMann Berg, i Aarhus, så skal vi videre og længere end de gode intentioner.
– For mange virksomhedsledere er det virkelig svært at finde ud af, hvordan de skal gribe hele bæredygtigheds-agendaen an. Der er virksomheder, som er født ud af Verdensmålene, for hvem det giver sig selv, men for mange veletablerede virksomheder, er det en vanskelig øvelse at få tænkt bæredygtigheden ind, for hvor skal de starte?
Organisatorisk bæredygtighed – 3-trins definition
Bæredygtigheden bør ifølge Thomas Johansen udfolde sig på tre planer i virksomheden.
1. Organisatorisk bæredygtighed
En bæredygtig organisation formår at tilpasse sig forandringer og skabe værdi, også når omverdenen og betingelserne ændrer sig. Fx at tilpasse sin forretningsmodel under corona-pandemien.
2. Bevidsthed om og tage ansvar for egne aftryk
Den bæredygtige virksomhed er både bevidst om og tager ansvar for de aftryk, den sætter. Det gælder lokalt og globalt – og som leder i forhold til medarbejderne.
Det er ikke nok bare at tjene penge på den korte bane, hvis det samtidig nedbryder mennesker eller natur.
3. Bæredygtigt arbejdsliv
Det handler om at skabe en stærk bidragskultur, hvor alles kompetencer, ideer og talenter kommer bedst muligt i spil i forhold til den opgave, der skal løses. Uden at vi slider hinanden ned. Det skaber både arbejdslyst, trivsel og resultater.
Det lille arbejdshjørne
Konsekvensen er, at bæredygtigheden ofte bliver placeret i et hjørne af virksomheden uden for alvor at blive forankret. Det kan være et bæredygtigt element i produktionen, i materialevalget eller CSR-afdelingen, der sørger for, at virksomheden udadtil får signaleret både Verdensmål og engagement i sociale aktiviteter.
– Der er intet som helst i vejen med det. Små bæredygtige skridt er vigtige, men vil man for alvor lykkes med bæredygtigheden, så skal den tænkes ind i alle led som en forankret disciplin, der taler med i alt, hvad der sker i virksomheden, siger ledelsesrådgiveren og fortsætter:
– Bæredygtighed er meget mere end CO2-aftryk. Det er en helhedstænkning i forhold til medarbejdere, samarbejdspartnere, produktion, serviceydelser og det samfund, man indgår i.
Bogen ”Bæredygtig organisations- og forretningsudvikling”
”Bæredygtig organisations- og forretningsudvikling” udkom i 2020 på Dansk Psykologisk Forlag. Forfatterne er Thomas Johansen, Thomas Specht og Henry Kleve. Bogen er en indføring i, hvordan organisationer gør bæredygtighed til praksis og et mindset. Bogen er også i en engelsk udgave med titlen “Leadership for Sustainability – Powered by Questions”.
De bæredygtige vinder
Thomas Johansen, der leverer kurser og individuelt tilrettelagt ledelsesrådgivning til private virksomheder og det offentlige, står sammen med to af sine kolleger bag bogen ”Bæredygtig organisations- og forretningsudvikling”, der også netop er udkommet i en engelsk udgave. Han understreger, at virksomheder ikke skal investere i at blive bæredygtige for at score kassen på den korte bane, men der er ingen tvivl om at de bæredygtige virksomheder og organisationer er vinderne på den lange bane, pointerer han.
– Flere og flere medarbejdere i dag vil have et formål, som rækker udover at tjene gode penge. Den unge generation, som der bliver kamp om, går målrettet efter virksomheder eller organisationer, der tager ansvar, og hvor de kan se en højere mening med deres arbejde, siger Thomas Johansen.
Derudover bliver det et stigende krav fra samarbejdspartnere, at man som leverandør er bæredygtig – både i forhold til miljø og mennesker. Thomas Johansen bruger Mads Nipper, tidligere direktør for Grundfos og nu CEO i energiselskabet Ørsted, som eksempel. Da Nipper kom til Grundfos nedlagde han bæredygtighedsafdelingen.
– Det er den fremsynede leder, som ikke ville have bæredygtighed som en lille afdeling af virksomheden, men som ville have bæredygtigheden forankret i alt, hvad Grundfos foretog sig – lige fra direktion til fabriksarbejderen på gulvet, fremhæver Thomas Johansen og fortsætter:
– På den måde undgår vi, at bæredygtighed bare bliver en smuk grøn indpakning. Vi får i stedet attraktive virksomheder, som tager ansvar og bidrager til en bedre verden på alle niveauer, samtidig med, at det også ofte er en bedre forretning.
Om MacMann Berg
Thomas Johansen er direktør og partner i konsulentvirksomheden MacMann Berg, der i mere end 20 år har leveret ledelses- og forretningsudvikling, kurser og uddannelser til både private og offentlige virksomheder. MacMann Berg tager udgangspunkt i en systemisk helhedstænkning og med det udgangspunkt har de stort fokus på bæredygtig forretningsudvikling forankret i hele virksomheden. Aktuelt tilbyder de en praksisnær lederuddannelse, som skal geare ledere til at gøre deres virksomheder bæredygtige.
Læs mere på: macmannberg.dk
Læs flere indlæg
”Dem, der har dårligst råd, er typisk dem med det største behov”
Som socialøkonomisk virksomhed ønsker Jette Myglegaard fra EEG Institute at gøre neurofeedback tilgængelig for så mange udsatte og belastede mennesker som muligt Der manglede noget. Noget, som kunne hjælpe sårbare mennesker ind i det store samfundsfællesskab. Det var...
Er socialøkonomien samfundets fjerde ben?
Der ligger et stort uudnyttet potentiale i samarbejdet mellem kommuner og socialøkonomiske virksomheder, når det gælder sikringen af fremtidens arbejdsmarked Af Kamille Ebbe, leder af Special Minds og Vækstpark for Socialøkonomi I Danmark taler vi ofte om...
Ny verifikationsordning skal gøre socialøkonomiske virksomheder mere attraktive
Global verifikation styrker kommercielle virksomheders mulighed for at finde vej gennem den socialøkonomiske jungle og skabe stærke partnerskaber For såvel offentlige som private virksomheder kan det være svært at navigere i den socialøkonomiske verden. For hvad står...
De socialt ansvarlige har lagt sig i overhalingsbanen
Den Sociale Kapitalfond tilbyder forskellige former for samarbejde med virksomheder, der ved at forene en økonomisk og en social bundlinje både skaber finansielle og sociale resultater Af Thorsten Asbjørn, journalist Som nystartet virksomhed med en klar social agenda...
Måske er naboen din nye kunde
Med ”Kend din nabo” er der allerede efter første netværksmøde opstået nye samarbejder på Gunnar Clausens Vej mellem virksomheder, som ikke på forhånd kendte hinanden Af Thorsten Asbjørn, journalist Du kender med garanti alt til det med tidlig morgen og sen eftermiddag...
45.000 kvinder i hele landet er klar til raske skridt
Den velgørende forening Ladywalk, der på 20 år er slået igennem i hele Danmark, rykker nu ind i Vækstpark for Socialøkonomi, hvor de ser de ideelle rammer for udvikling af deres aktiviteter Af Thorsten Asbjørn, journalist Det er svært ikke at blive smittet af den...
Forsker: Socialøkonomiske virksomheder er et regulært supplement til velfærdsstaten
Christian Franklin Svensson, forsker i socialøkonomi, Aalborg Universitet, ser store perspektiver i den fortsatte udvikling af socialøkonomiske virksomheder, men peger samtidig på faldgruber Af Thorsten Asbjørn, journalist Han følger den socialøkonomiske udvikling på...
”Næsten for godt til at være sandt”
Ordblindetræning er en af de nye virksomheder i Vækstpark for Socialøkonomi, der målrettet er gået efter et kontorfællesskab i krydsfeltet mellem helt almindelige virksomheder og socialøkonomiske Af Thorsten Asbjørn, journalist Vækstpark for Socialøkonomi arbejder...
International spiludvikler nyder sin nye hjemmebane
Mads Maretty Sønderup er en af verdens førende undervisere i lydudvikling til computerspil. I dag har han sit internationale kontor i Vækstpark for Socialøkonomi