Trine Velling, Partner og adm. direktør i Konsulenthuset for Socialøkonomi, ser et behov for fundamentale ændringer, hvis vi vil have flere succesfulde socialøkonomiske virksomheder i Danmark
Af Thorsten Asbjørn, journalist
Hun har set rigtig mange entreprenante ildsjæle med store sociale hjerter kaste sig ud i socialøkonomiske eventyr.
– Nogle klarer den, andre knækker halsen. Fordi de trods alle gode ambitioner ikke lykkes med at skabe en bæredygtig forretning, siger Trine Velling, direktør, Huset for Socialøkonomi, der hjælper socialøkonomiske virksomheder i Danmark med forretningsudvikling.
– Faktum er, at der skal meget til for at skabe langsigtet sund økonomi som socialøkonomisk virksomhed. Mange af virksomhederne løfter en samfundsopgave ved fx at skabe jobs for udsatte grupper, men de har svært ved at tjene penge på det kommercielle marked, fordi de producerer med et ’socialt benspænd’. Derfor er de afhængige af, at der i en eller anden form følger midler fx fra det offentlige, siger Trine Velling.
Samfundet svigter
Og det er her, påpeger hun, at vi som samfund giver de socialøkonomiske virksomheder svære vilkår.
– Som virksomhed kan du opleve, at du fra den ene dag til den anden mister dit økonomiske grundlag, fordi kommunen, der i udgangspunktet betaler dig penge for at løse en given opgave for en gruppe udsatte borgere, pludselig trækker opgaven hjem, eller pengekassen er tom, siger Trine Velling.
Det faktum stiller nogle særlige krav til virksomhederne:
– Det er ikke nok, at du kun har øje for det kommercielle marked, som du producerer til. Du er også nødt til at se kommunen som din kunde, og det kræver altså en helt anden form for kompetencer end dem, som du bruger i direkte salg og markedsføring.
– Dem, som lykkes, er dem, der også er rigtig dygtige til lobbyarbejdet ind i det offentlige. Du skal være god til at skabe og fastholde de rette kontakter, så du hele tiden ved, hvordan de politiske vinde blæser – og i bedste fald også evne at påvirke dem.
Om Trine Velling
Trine Velling er partner og adm. direktør i Konsulenthuset for Socialøkonomi i København, der hjælper virksomheder med at skabe socialøkonomiske bundlinjer. Det kan handle om alt fra hjælp til strategi og forretningsudvikling til rådgivning om udbud og indkøb. Trine Velling kommer fra en kommerciel baggrund og har arbejdet med social ansvarlighed og bæredygtighed i en række store danske virksomheder, bl.a. ISS og Deloitte.
Læs mere på: husetforsocialokonomi.dk
Du er dygtig lobbyist
Trine Velling har derfor også en generel anbefaling til dem, som drømmer om at opnå succes som socialøkonomisk virksomhed.
– Generelt set skal de blive bedre til lobbyarbejdet. Derudover er der også et behov for mere solide forretningsmodeller, hvor samarbejdet med det offentlige er inkorporeret, som en del af forretningsgrundlaget. Her er det vigtigt, at man har en strategi for, hvad man gør, hvis en kommune vælger at trække opgaveløsningen hjem, siger hun.
Vi er partnere
Men det er så langt fra kun op til virksomhederne at få socialøkonomien til at lykkes. Der er brug for strukturelle ændringer på samfundsplan, påpeger hun.
– Vi skal som samfund erkende, at socialøkonomiske virksomheder løfter en væsentlig samfundsopgave, som det offentlige ikke kan klare alene. Skal de gøre det, kræver det en sikkerhed i samarbejdet, siger Trine Velling og fortsætter:
– Derfor skal vi ikke tilgå det som en kunde-leverandør-forhold, men snarere som et partnerskab mellem kommunen og det offentlige, hvor man i fællesskab kigger på, hvordan man løfter og løser den givne opgave.
Trods de svære betingelser, så er Trine Velling optimistisk på socialøkonomiens vegne.
– Der er et kæmpe potentiale i socialøkonomien. Med det øgede fokus på Verdensmålene, social og bæredygtig ansvarlighed er tiden med den her type forretninger.
Kæmpe potentiale i Verdensmålene
Der er penge i Verdensmålene. En rapport fra Udenrigsministeriet fastslog sidste år, at der er et forretningspotentiale på helt op mod 400 mia. kr. i Verdensmålene for danske virksomheder frem mod 2030.
– Verden skriger på løsninger, som kan afhjælpe de store udfordringer indenfor klima, miljø og social ulighed. Her har danske start up’s, som fødes ud af Verdensmålene, helt særlige muligheder, fremhæver Trine Velling, partner og adm. direktør i Konsulenthuset for Socialøkonomi.
– Det er innovative og super kompetente iværksættere, som ofte er stærke inden for de nyeste teknologier.
Udfordringen – særligt i opstartsårene – skal man dog ikke være blind for.
– Der kan være flere år med produktudvikling, og dernæst kommer hele arbejdet med at komme ind på et givent marked. For disse virksomheder er det ofte nødvendigt med støtte fra forskellige innovationsfonde eller investorer, som ser potentialet, siger Trine Velling.
Læs flere indlæg
”Dem, der har dårligst råd, er typisk dem med det største behov”
Som socialøkonomisk virksomhed ønsker Jette Myglegaard fra EEG Institute at gøre neurofeedback tilgængelig for så mange udsatte og belastede mennesker som muligt Der manglede noget. Noget, som kunne hjælpe sårbare mennesker ind i det store samfundsfællesskab. Det var...
Er socialøkonomien samfundets fjerde ben?
Der ligger et stort uudnyttet potentiale i samarbejdet mellem kommuner og socialøkonomiske virksomheder, når det gælder sikringen af fremtidens arbejdsmarked Af Kamille Ebbe, leder af Special Minds og Vækstpark for Socialøkonomi I Danmark taler vi ofte om...
Ny verifikationsordning skal gøre socialøkonomiske virksomheder mere attraktive
Global verifikation styrker kommercielle virksomheders mulighed for at finde vej gennem den socialøkonomiske jungle og skabe stærke partnerskaber For såvel offentlige som private virksomheder kan det være svært at navigere i den socialøkonomiske verden. For hvad står...
De socialt ansvarlige har lagt sig i overhalingsbanen
Den Sociale Kapitalfond tilbyder forskellige former for samarbejde med virksomheder, der ved at forene en økonomisk og en social bundlinje både skaber finansielle og sociale resultater Af Thorsten Asbjørn, journalist Som nystartet virksomhed med en klar social agenda...
Måske er naboen din nye kunde
Med ”Kend din nabo” er der allerede efter første netværksmøde opstået nye samarbejder på Gunnar Clausens Vej mellem virksomheder, som ikke på forhånd kendte hinanden Af Thorsten Asbjørn, journalist Du kender med garanti alt til det med tidlig morgen og sen eftermiddag...
45.000 kvinder i hele landet er klar til raske skridt
Den velgørende forening Ladywalk, der på 20 år er slået igennem i hele Danmark, rykker nu ind i Vækstpark for Socialøkonomi, hvor de ser de ideelle rammer for udvikling af deres aktiviteter Af Thorsten Asbjørn, journalist Det er svært ikke at blive smittet af den...
Forsker: Socialøkonomiske virksomheder er et regulært supplement til velfærdsstaten
Christian Franklin Svensson, forsker i socialøkonomi, Aalborg Universitet, ser store perspektiver i den fortsatte udvikling af socialøkonomiske virksomheder, men peger samtidig på faldgruber Af Thorsten Asbjørn, journalist Han følger den socialøkonomiske udvikling på...
”Næsten for godt til at være sandt”
Ordblindetræning er en af de nye virksomheder i Vækstpark for Socialøkonomi, der målrettet er gået efter et kontorfællesskab i krydsfeltet mellem helt almindelige virksomheder og socialøkonomiske Af Thorsten Asbjørn, journalist Vækstpark for Socialøkonomi arbejder...
International spiludvikler nyder sin nye hjemmebane
Mads Maretty Sønderup er en af verdens førende undervisere i lydudvikling til computerspil. I dag har han sit internationale kontor i Vækstpark for Socialøkonomi