Socialøkonomisk Nyt

”Vi er voldsomt interesserede i, hvad mennesker kan og mindre interesserede i, hvad de ikke kan”

maj 21, 2021 | Socialøkonomi 2021

Hos Flexfabrikken kommer business i første række, når de skal åbne virksomhedernes øjne for, at ledige fleksjobbere er en værdifulde resurse

Af Peter Borberg, mag.art og  journalist

Henriette Friis Højer lægger ikke skjul på, at hun langt hellere vil tale om ’value for money’ end om socialt ansvar, når hun skal svare på, hvorfor hendes virksomhed, Flexfabrikken, har stor succes med at finde ledige fleksjobbere til virksomheder.  

– Vi kører meget på, hvad det er for en værdi, som virksomheden helt konkret får ind, når de lejer eller ansætter en fleksjobber. Businessdelen er ekstremt vigtig, siger Henriette Friis Højer, administrerende direktør i FlexFabrikken, der har afdelinger i Viborg, Silkeborg, Herning og Kolding, og som nu også er på vej til at rykke ind på Fyn og Sjælland.

I mødet med fleksjobkandidaten er holdningen hos Flexfabrikken derfor også klar:

– Vi er voldsomt interesserede i, hvad mennesker kan og mindre interesserede i, hvad de ikke kan. Sagen er, at selvom du har mentale eller fysiske udfordringer, som kan påvirke, hvor mange timer, du er i stand til arbejde, så har det ingen indflydelse på dine kompetencer, siger Henriette Friis Højer.

80 timers aflastning

Hendes egen historie er et mønstereksempel på, hvordan fleksjobbere kan gøre en betydelig forskel for selv den mindste virksomhed.

Oprindelig har Henriette Friis Højer en baggrund indenfor markedsføring og reklamebranchen, hvor hun arbejdede de første 15 år af sit arbejdsliv. På et tidspunkt tog hun et radikalt skifte og blev uddannet socialrådgiver, men det gik ret hurtigt op for hende, at hvis hun skulle være socialrådgiver, så skulle det være som selvstændig.

– Jeg begyndte som konsulent at rejse land og rige rundt for at få folk, der var på kanten af arbejdsmarkedet tilbage i beskæftigelse, fortæller Henriette Friis Højer, der både hjalp jobcentre og a-kasser med at få folk videre.

Der blev travlhed i hendes lille konsulentforretning, og hun besluttede sig for at ansætte fire fleksjobbere, som blandt andet kunne tage sig af bogholderi og markedsføring.

– Jeg investerede 30 timer om ugen i fleksjobberne, men følte mig aflastet for 80 timer, siger Henriette Friis Højer.   

Fordommene om fleksjobberne er der, og det er fordomme, som tit afspejler en temmelig rigid opfattelse, at det er en ganske bestemt type mennesker, der havner i et fleksjob. Til dét siger jeg altid: ’Det kan være dig i morgen!

Henriette Friis Højer

Powerboost og peptalk

Hun var ikke i tvivl. Der måtte være masser af virksomheder, der ligesom hendes kunne have glæde af at købe fleksjob- arbejdskraft. I 2015 etablerede hun Flexfabrikken, der siden har hjulpet mere end 350 fleksjobbere ud på arbejdsmarkedet ved enten at rekruttere eller leje en fleksjobber ud til virksomheder. Fleksjobberne kommer på kursus hos Flexfabrikken, som forbereder kandidaten på at komme ud på arbejdsmarkedet.

– For mange handler det om at skulle finde troen på sig selv igen og blive skarpere på sine kompetencer. Det er powerboost og peptalk på én og samme tid, siger Henriette Friis Højer og tilføjer:

– Efter kurset stiller vi en jobgaranti, fordi vores grundlæggende holdning er, at der er et job til alle. Det handler dels om at finde det rette match, dels om at få fortalt virksomhederne, at de kan sætte ind med fleksjobbere lige præcis dér, hvor deres behov er.

Det kan være dig i morgen!

Selvom Flexfabrikken har vind i sejlene, og stadig flere virksomheder kan se idéen med at ansætte en fleksjobber, så er der fortsat fordomme at nedbryde.  

– Fordommene om fleksjobberne er der, og det er fordomme, som tit afspejler en temmelig rigid opfattelse, at det er en ganske bestemt type mennesker, der havner i et fleksjob. Til dét siger jeg altid: ’Det kan være dig i morgen!’ siger Henriette Friis Højer og understreger, at man hos Flexfabrikken ikke skæver til, hvilken målgruppe folk kommer fra.

– Vi skaber bare gode jobs, slutter hun.

Læs flere indlæg

Måske er naboen er din nye kunde

Måske er naboen er din nye kunde

Med ”Kend din nabo” er der allerede efter første netværksmøde opstået nye samarbejder på Gunnar Clausens Vej mellem virksomheder, som ikke på forhånd kendte hinanden Af Thorsten Asbjørn, journalist Du kender med garanti alt til det med tidlig morgen og sen eftermiddag...

læs mere
45.000 kvinder i hele landet er klar til raske skridt

45.000 kvinder i hele landet er klar til raske skridt

Den velgørende forening Ladywalk, der på 20 år er slået igennem i hele Danmark, rykker nu ind i Vækstpark for Socialøkonomi, hvor de ser de ideelle rammer for udvikling af deres aktiviteter Af Thorsten Asbjørn, journalist Det er svært ikke at blive smittet af den...

læs mere
”Næsten for godt til at være sandt”

”Næsten for godt til at være sandt”

Ordblindetræning er en af de nye virksomheder i Vækstpark for Socialøkonomi, der målrettet er gået efter et kontorfællesskab i krydsfeltet mellem helt almindelige virksomheder og socialøkonomiske Af Thorsten Asbjørn, journalist Vækstpark for Socialøkonomi arbejder...

læs mere
Vi har kun set starten på socialøkonomiens potentiale

Vi har kun set starten på socialøkonomiens potentiale

Til årets konference ”Nye veje til en styrket socialøkonomi” i Copenhagen Dome er Aalborg Kommune den store vinder på en dag med nye ambitiøse visioner for socialøkonomien Af Thorsten Asbjørn, journalist - Næste år skal vi være 1.000 forsamlet her. Vi skal også have...

læs mere
Socialøkonomi og cirkulær økonomi går hånd i hånd

Socialøkonomi og cirkulær økonomi går hånd i hånd

Reparation, istandsættelse og genbrug af materialer betyder arbejdsopgaver, som ikke kræver lange uddannelser. – Vi mangler snart folk til disse opgaver, siger Steffen Max Højer, serieiværksætter og aktuel forfatter, der brænder for at skabe bæredygtige forretninger.

læs mere

Sådan får du Socialøkonomisk Nyt

Følg os på de sociale medier og få løbende nyheder, viden og debat om udviklingen af socialøkonomien i Danmark.